سرقت هویت: پیشگیری، شناسایی و پاسخگویی

در عصر دیجیتال امروزی، اطلاعات شخصی شما بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است. متاسفانه این نیز آن را به یک هدف برای سرقت هویت تبدیل می‌کند. درک این تهدید، شناسایی آن، و دانستن اینکه چگونه از خود محافظت کنید، عناصر ضروری برای محافظت از زندگی دیجیتال آنلاین شما هستند.

سرقت اطلاعات چیست؟

سرقت هویت زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی به طور غیر قانونی اطلاعات شخصی شما-نام شما- شماره شناسایی مانند کد ملی-شماره پاسپورت یا جزئیات کارت اعتباری را برای ارتکاب کلاهبرداری یا سایر جرایم به دست می‌آورد. یک شکل رایج سرقت هویت، سرفت هویت مالی است که در آن شخصی از اطلاعات شما برای کلاهبرداری مالی استفاده می‌کند. مثلا هویت شما را می‌دزدند و به نام شما کارت اعتباری، رهن یا وام خودرو می‌گیرند و شما باید قبوض را بپردازید. با این حال، انواع دیگری از سرقت هویت وجود دارد مانند سرقت هویت پزشکی که در آن شخصی اطلاعات پزشکی شما را می‌دزدند . برای اقدامات پزشکی که هرگز دریافت نکرده‌اید، به نام شما بیمه پزشکی می‌گیرد. یکی دیگر از موارد سرقت هویت مربوط به مالیات است، زمانی که یک مجرم از شماره شناسایی مالیاتی شما برای ارسال اظهارنامه مالیاتی به نام شما و ادعادی بازپرداخت متقلبانه استفاده می‌کند. سپس وقتی سعی می‌کنید اظهارنامه مالیاتی تشکیل دهید، نمی‌توانید پول خود را پس بگیرید زیرا قبلا به شخص دیگری ارسال شده است.

اقدامات پیشگیرانه

برای محافظت از خود چه کاری می‌توانی انجام دهید؟ متاسفانه، آنطور که به نظر می‌رسد آسان نیست، زیرا بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر اطلاعات شما را در اختیار دارند و حفاظت از آن به عهده آنهاست. با این حال، چند قدم کلیدی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

  • رمزهای عبور قوی: یکی از موثرترین راه‌ها برای محافظت از خود این است که هر یک از حساب‌های خود را با یک رمز عبور منحصر به فرد و طولانی ایمن کنید و در صورت امکان، احراز هویت چند عاملی را فعال کنید.
  • به روز رسانی منظم نرم افزار: با فعال کردن به روزرسانی خودکار در همه دستگاه‌هایتان، مطمئن شوید دستگاه‌هایتان با جدیدترین وصله‌های امنیتی و ویژگی‌ها به روز رسانی شده‌اند.
  • کارت‌های اعتباری: از کارت‌های اعتباری برای خریدهای آنلاین استفاده کنید، هرگز از کارت‌های نقدی استفاده نکنید، زیرا کارت‌های اعتباری محافظت‌ بیشتری در برابر تقلب به شما می‌دهند. ایده دیگر این است که از یک کارت اعتباری فقط برای خریدهای آنلاین و از یکی دیگر برای خریدهای حضوری استفاده کنید. برخی از خدمات، کارت اعتباری مجازی با یک بار مصرف را برای هر خرید آنلاین ارائه می‌دهند.

کشف سرقت هویت

تشخیص زود هنگام یکی از قوی‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید از خود محافظت کنید. هرچه زودتر تشحیص دهید هویت شما توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، زودتر می‌توانید اقدام کنید. برخی از رایج‌ترین نشانه‌های سرقت هویت عبارتند از:

  • صورت‌های مالی غیر معمول: به طور منظم تمام صورت حساب‌های بانکی و کارت اعتباری خود را کنترل کنید. شما نیاز دارید به دنبال هرگونه هزینه یا انتقال پولی باشید که می‌دانید انجام نداده‌اید. یک راه عالی برای انجام کار، فعال کردن اعلان‌های خودکار است. به این ترتیب هر زمان که هزینه‌ای برای کارت اعتباری شما وجود دارد یا تغییری در حساب پس انداز یا چک شما وجود دارد، بلافاصله به شما اطلاع داده می‌شود.
  • گزارش‌های اعتباری نامنظم: سالانه گزارش‌های اعتباری خود را برای فعالیت مشکوک بررسی کنید. شما به دنبال هر وام جدیدی به نام خود باشید که می‌دانید انجام نداده‌اید یا اگر تغییرات عمده‌ای در رتبه اعتباری خود دارید.
  • صورتحساب‌ها یا اعلان‌های مرموز: اگر شروع به دریافت صورت حساب برای اقلامی می‌کنید که هرگز خریداری نکرده‌اید، آیا اگر توسط آژانس‌های پرداخت برای صورت حساب‌های پرداخت نشده برای اقلام یا خدماتی که هرگز خریداری نکرده‌اید با شما تماس گرفته‌اند، محتاط باشید.

 منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *