امنیت وای فای در خانه

جهت ایجاد یک شبکه خانگی امن، شما می‌بایست کار را با امن سازی اکسس پوینت شبکه wifi خود شروع نمایید (گاهی با نام روتر wifi نیز شناخته می‌شود). اکسس پوینت دستگاهی است که مسئولیت کنترل اینکه چه کسی و چه چیزی می‌تواند به شبکه خانگی شما متصل شود را بر عهده دارد. در این مقاله پنج مرحله ساده برای ایمن سازی wifi خانگی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا یک شبکه خانگی بسیار امن برای خود و خانواده‌تان ایجاد نمایید.

بر مبانی پایه تمرکز کنید.

اغلب ساده‌ترین راه برای اتصال و پیکربندی دستگاه Wifi زمانی است که به شبکه خانگی‌تان متصل باشید. در مروگر وب خود IP آدرسی را که در دفترچه دستگاهتان به آن اشاره شده است وارد نمایید (مانند: https://192.168.1.1)، یا از نرم افزار کمکی یا برنامه‌های تلفن همراه ارائه شده توسط فروشنده دستگاه wifi خود استفاده کنید.

  1. رمز عبور ادمین را تغییر دهید: به احتمال زیاد دستگاه اکسس پوینت شما با یک رمز عبور پیش فرض برای کاربر ادمین تولید شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا پیکربندی و تنظیمات دستگاه را تغییر دهید. اغلب این رمزهای عبور پیش فرض برای عموم مردم شناخته شده بوده و حتی ممکن است در شبکه اینترنت ارسال شده و موجود باشد. مطمئن شوید که رمز عبور ادمین را به گذرواژه‌ای منحصر به فرد و قوی تغییر داده‌اید تا فقط خود شما بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. در صورتیکه دستگاه شما قابلیت تغییر نام کاربری ادمین را دارد، آن را نیز تغییر دهید.
  2. یک رمز عبور شبکه ایجاد کنید: شبکه Wifi خود را به شکلی پیکربندی کنید که دارای یک رمز عبور منحصربه فرد و قوی باشد(اطمینان حاصل کنید که با رمز عبور ادمین شما متفاورت باشد.) به این ترتیب فقط افراد و دستگاه‌هایی که شما به آن اعتماد دارید می‌توانید به شبکه خانگی شما بپیوندند. به استفاده از یک نرم افزار مدیریت رمزهای عبور بیاندیشید تا یک رمز عبور قوی انتخاب کرده و پیگیری کلیه رمزهای عبورتان را برای شما انجام دهد.
  3. به روز رسانی سیستم عامل: به روز رسانی خودکار را برای سیستم عامل اکسس پوینت خود که اغلب FirmWare نامیده می‌شود روشن نمایید. به این ترتیب شما مطمئن خواهید شد که دستگاه‌تان با دارا بودن جدیترین گزینه‌های امنیتی تا آنجا که ممکن است امن است. اگر به روز رسانی برای دستگاه اکسس پوینت شما امکانپذیر نیست، به صورت دوره‌ای وارد سیستم شده و بررسی کنید که آیا به روز رسانی خودکار در دستگاه شما موجود است یا خیر. در صورتیکه دستگاه شما دیگر توسط فروشنده آن پشتیبانی نمی‌شود، به خرید دستگاه جدیدی بیاندیشید تا برای به دست آوردن جدیدترین ویژگی‌های امنیتی، بتوانید آن را به روز رسانی کنید.
  4. از شبکه مهمان استفاده کنید: شبکه مهمان به یک شبکه مجازی و مجزا از شبکه اصلی اطلاق می‌شود که توسط اکسس پوینت شما می‌تواند ایجاد شود. این بدان معنی است که اکسس پوینت شما در واقع دارای دو شبکه است. شبکه اصلی شما همان شبکه‌ای است که دستگاه‌های قابل اعتماد شما به آن متصل شده‌اند، مانند رایانه و تلفن هوشمند و یا تبلت شما شبکه مهمان شبکه‌ای است که دستگاه‌های غیرقابل اعتماد به آن متصل می‌شوند، مانند مهمان‌هایی که جهت بازدید به منزل شما می‌آیند و یا شاید برخی از دستگاه‌های شخصی خانه هوشمند. هنگامی که کسی به شبکه مهمان شما متصل باشد، نمی‌تواند هیچ یک از دستگاه‌های شخصی قابل اعتماد شما را که شبکه اصلی متصل است ببیند یا آن را ارتباط برقرار کند.
  5. از قابلیت فیلر کردن امن با استفاده از DNS استفاده کنید: DNS یک سرویس در سطح اینترنت است که نام وب سایت‌ها را به آدرس‌های عددی تبدیل می‌کند. این همان چیزی است که هنگام تایپ و نوشتن نام وب سایت متصل شود. اکسس پوینت‌ها معمولا از سرور پیش فرض DNS که توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت شما عرضه می‌شود استفاده می‌کنند، اما گزینه‌های ایمن‌تری به صورت رایگان وجود دارد، مانند سرویس‌های Quad9 یا OpenDNS که می‌توانند با مسدود کردن وب سایت‌های مخرب یا سایر سایت‌های نامطلوب امنیت بیشتری را ایجاد کنند. به wifi اکسس پوینت خود وارد شده و آدرس سرور DNS آن را به گزینه ایمن‌تری تغییر دهید.

ایمن سازی Wifi اکسس پوینت خانه، اولین و یکی از مهمترین مراحل ایجاد یک شبکه خانگی امن است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمن سازی wifi اکسس پوینت خود، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نموده و یا اگر ارائه دهنده خدمات اینترنت شما دستگاه wifi را عرضه نموده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های امنیتی دستگاه، با آن‌ها تماس بگیرید

منبع: ماهانه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *