امنیت اطلاعات

استفاده ایمن از برنامه‌های موبایل

دستگاه‌های تلفن همراه، مانند تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند، به یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های تبدیل شده‌اند که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای خودمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. چیزی که این دستگاه‌ها را بسیار قدرتمند می‌کند هزاران برنامه‌ای است که می‌توانیم از بین آن‌ها انتخاب کنیم. این برنامه‌ها ما را قادر می‌سازند که سازنده‌تر باشیم، با دیگران ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم، آموزش بدهیم و آموزش ببینیم، یا فقط از آن‌ها لذت بیشتر ببریم. در این مقاله مواردی را ذکر کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای استفاده ایمن و بهینه از برنامه‌های تلفن همراه امروزی استفاده کنید.

دریافت کردن برنامه‌‌های ایمن برای تلفن همراه

مجرمان اینترنتی مهارت‌های خود را در ایجاد و توزیع برنامه‌های مخربی که به نظر قانونی برسند گسترش داده‌اند. اگر یکی از برنامه‌ها را نصب کنید، مجرمان اغلب می‌توانند کنترل کامل دستگاه تلفن همراه یا داده‌های شما را در دست بگیرند. به همین دلیل است الزامیست که برنامه‌های تلفن همراه را از منابع معتبری بارگیری کنید. موردی که ممکن است به آن توجه نکرده باشید این است که نام تجاری دستگاه تلفن همراهی که از آن استفاده می‌کنید، گزینه‌های شما را برای بارگیری برنامه‌های تعیین می‌کنند.

برای دستگاه‌های Apple، فقط برنامه‌های تلفن همراه را از فروشگاه اپل (App Store) بارگیری کنید. مزیت این کار در این است که شرکت اپل قبل از اینکه برنامه‌های موبایل در دسترس مشتریان قرار دهد، بررسی امنیتی روی آن‌ها انجام می‌دهد. در حالی که اپل نمی‌تواند همه برنامه‌های مخرب را شناسایی و توقیف کند، این محیط مدیریت شده خطر بارگیری برنامه مخرب را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوره بر این، اگر اپل برنامه مخرب پیدا کند، به سرعت آن را حذف می‌کند.

برای دستگاه‌های Android، فقط برنامه‌های تلفن همراه را از Google play بارگیری کنید که توسط Google حفظ و نگهداری می‌شود. مشابه اپل، گوگل قبل از اینکه برنامه‌ها را در دسترس مشتریان قرار دهد، بررسی امنیتی روی آن‌ها انجام می‌دهد. تفاوت دستگاه‌های Android  است که می‌توانید گزینه‌های خاصی را فعال کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های تلفن همراه خودتان را از منابع متفاوتی بارگیری کنید. ما اکیدا این موضوع را توصیه نمی‌کنیم زیرا هر کسی از جمله مجرمان اینترنتی، به راحتی می‌توانند برنامه‌های مخرب تلفن همراه ایجاد و توزیع نموده و شما را فریب دهند تا دستگاه تلفن همراه خود را آلوده کنید.

صرف نظر از اینکه از کدام نام تجاری استفاده می‌کنید، قبل از بارگیری هر برنامه، در مورد آن تحقیق کنید. ببینید چه مدت برنامه موبایل در دسترس بوده، چند نقر از آن استفاده کرده و فروشنده آن کیست.

هر چقدر یک برنامه مدت طولانی‌تر در دسترس عموم باشد، افراد بیشتری از آن استفاده کرده و نظرات مثبتی در مورد آن جمع‌آوری شده باشد، و هر چقدر فروشندگان برنامه آن را بیشتر به روز رسانی کنند، به احتمال زیاد آن برنامه قابل اعتمادتر است. علاوه بر این، فقط برنامه‌های مورد نیاز و آن‌هایی که استفاده می‌کنید را نصب کنید. از خودتان این سوال را بپرسید “آیا واقعا به این نیاز دارم؟” نه تنها هر برنامه به طور بالقوه آسیب پذیری‌های جدیدی را به همراه دارد، بلکه موارد و مشکلات جدیدی نیر در مورد حریم خصوصی ایجاد می‌کند. اگر دیگر از برنامه ‌ای استفاده نمی‌کنید یا آن را مفید نمی‌دانید، آن را از دسنگاه تلفن همراه خود حذف کنید(اگر زمانی متوجه شدید که واقعا به آن احتیاج دارید می‌توانید بعدا دوباره آن را به برنامه‌های خود اضافه کنید.)

حریم خصوصی و مجوزهای برنامه‌ها

پس از نصب، مطمئن شوید که این برنامه از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. آیا واقعا برنامه تلفن همراه باید مکان شما را دانسته و به مخاطبین شما دسترسی داشته باشد؟ وقتی دسترسی یک برنامه را فعال می‌کنید، ممکن است به خالق برنامه اجازه دهید شما را ردیابی کند، حتی ممکن است به آن‌ها اجازه داده باشید اطلاعات شما را به اشتراک گذاشته و یا به دیگران بفروشد. اگر نمی‌خواهید چنین مجوزهایی بدهید، به سادگی می‌توانید درخواست مجوز را رد کرده، یا فقط زمانیکه در حال استفاده از آن برنامه هستید اجازه دسترسی بدهید، یا برنامه دیگری که نیازهای شما را برآورده می‌کنند جایگزین نمایید. به یاد داشته باشید، شما گزینه‌های بسیاری برای انتخاب دارید.

به روزرسانی برنامه‌ها

برنامه‌های تلفن همراه، دقیقا مانند رایانه و سیستم عامل دستگاه تلفن همراه شما، باید به روزرسانی شوند. مجرمان به طور مستمر در حال جستجو و کشف نقطه ضعف‌های جدید در برنامه‌های است و دائما در حال توسعه روشهایی برای بهره‌برداری از این نقاط ضعف هستند. توسعه دهندگان برنامه‌ها برای رفع این نقاط ضعف و محافظت از دستگاه‌های شما به روز رسانی‌هایی شما به روزرسانی‌هایی را ایجاد و منتشر می‌کنند. هر چقدر بیشتر به روزرسانی‌ها را بررسی کرد و آن‌ها را نصب کنید، بهتر است. اکثر دستگاه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که سیستم خود را جهت به روز رسانی خودکار برنامه‌های تلفن همراهتان پیکربندی نمایید. اکیدا به شما توصیه می‌کنیم این تنظیمات را فعال کنید.

برنامه‌های تلفن همراه یکی از موارد مهم جهت استفاده بهتر از دستگاه‌های شما است. فقط مراقب برنامه‌هایی که انتخاب می‌کنید باشید و مطمئن شوید که از آن‌ها با خیال راحت و ایمن استفاده می‌کنید.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *