استفاده ایمن از فضای ابری

ممکن است مفهومی به نام “فضای ابری” را شنیده باشید. فضای ابری به معنای استفاده از ارائه دهنده خدمات در اینترنت برای دخیره و مدیریت داده شما است. به عنوان مثال می‌توان به ایجاد اسناد در Google Doc، دسترسی به ایمیل در Microsoft 0365، به اشتراک گذاری پرونده‌ها از طریق Dropbox یا دخیره عکس‌ها در iCloud اپل اشاره کرد. وقتی که از چندین دستگاه در هر جای دنیا داده‌های خود دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را همسازی می‌کنید و اطلاعات خود را با هر کسی که می‌خواهید به اشتراک می‌گذارید، اغلب نمی‌دانید و نمی‌توانید کنترل کنید که داده‌های شما به صورت فیزیکی کجا ذخیره می‌شوند.

انتخاب یک ارائه دهنده فضای ابری

سرویس‌های ابری صرفا نه خوب هستند نه بد. بلکه آن‌ها ابزاری برای انجام کارهای ما هستند. با این حال، هنگام استفاده از این خدمات، اساسا داده‌های خصوصی خود را به افرادی غریبه تحویل می‌دهید و انتظار دارید آن‌ها اطلاعات شما را هم به صورت ایمن و هم در دسترسی نگاه دارند. به همین تربیت، شما باید مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات خود را هوشمندانه انتخاب می‌کنید. برای اطلاعات مربوط به کار، با سرپرست خود مشورت کنید تا ببنید اجازه استفاده از سرویس‌های ابری را به شما می‌دهد و کدام یک از آن‌ها مجاز است. اگر می‌خواهید از سرویس‌های ابری برای استفاده شخصی استفاده کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. اعتماد: آیا می‌توانید به ارائه دهنده سرویس ابری اعتماد کنید؟ آیا یک شرکت عمومی شناخته شده است که میلیون‌ها نفر قبلا از آن استفاده کرده‌اند، با یک شرکت کوچیک و ناشناخته است که در خارج از کشور مستقر شده و هرگز نام آن را نشنیده‌اید؟
  2. پشتیبانی: کمک گرفتن و یا پاسخ به سوالات برای شما چقدر آسان است؟ آیا شماره تلفنی وجود دارد که با آن تماس بگیرید یا آدرس ایمیلی دارند که با آن در ارتباط باشید؟ آیا گزینه‌های دیگری برای پشتیبانی مانند تالارهای گفتمان عمومی یا بخش سولات متداول در وبسایت آن‌ها وجود دارد؟
  3. سادگی: استفاده از این سرویس چقدر آسان است؟ هر چقدر خدمات پیچیده‌تر باشند، احتمال اشتباه شما بیشتر شده و یه طور تصادفی اطلاعات خود را فاش کرده یا آن‌ها را از دست می‌دهید. از ارائه دهنده سرویس ابری که درک، پیکربندی و استفاده از آن ساده‌تر است استفاده کنید.
  4. امنیت: داده‌های شما چگونه از رایانه به سرویس ابری می‌رسند؟ آیا این اتصال با رمرگذاری امن شده است؟ اطلاعات شما چگونه ذخیره شده‌اند؟ آیا رمزگذاری شده‌اند و اگر اینطور است، چه کسی می‌تواند اطلاعات شما را رمزگشایی کند؟ هنگام انتقال داده‌های خود، این موضوع را به خاطر داشته باشید که امنیت، یک مسئولیت مشترک بین شما و فروشنده است.
  5. سازگاری: آیا ارائه دهنده خدمات از تمامی دستگاه‌ها و سیستم عامل‌هایی که استفاده کرده یا قصد استفاده از آن‌ها را دارید پشتیبانی می‌کنند؟
  6. شرایط استفاده از خدمات: چند لحظه وقت بگذارید و شرایط استفاده از خدمات را مرور کنید (اغلب خواندن آن‌ها بسیار آسان است.) ارائه دهنده خدمات طبق قوانین کدام کشور فعالیت می‌کند؟ به حقوقی که به ارائه دهنده خدمات خود واگذار می‌کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

امنیت داده‌های شما

قدم بعدی این است که مطمئن شوید از خدمات ابری خود به درستی استفاده می‌کنید. چگونگی دسترسی و به اشتراک گذاری اطلاعات توسط شما اغلب می‌تواند بیش از هر مورد دیگری در امنیت داده‌های شما تاثیرگذار باشد. برخی از مراحل کلیدی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  1. احراز هویت: برای محافظت از حساب ابری خود از یک عبور قدرتمند و منحصر به فرد استفاده کنید. اگر ارائه دهنده سرویس ابری شما تایید دو مرحله‌ای را ارائه می‌دهد، اکیدا توصیه می‌کنیم آن را فعال کنید.
  2. به اشتراک گذاری پرونده/ پوشه: ارائه دهندگان سرویس ابری، اشتراگ کذاری داده‌ها را بسیار ساده (گاهی اوقات بیش از اندازه ساده) می‌کنند. به آسانی ممکن است اطلاعات خود را تصادفی به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. با محدود کردن اجازه دسترسی به پوشه‌ها و فایل‌های خاص توسط افراد مشخص (یا گروهی از افراد) از خودتان محافظت کنید. زمانیکه فردی دیگر نیازی به دسترسی ندارد، حذفشان کنید. ارائه دهنده سرویس ابری شما باید یک روش آسان برای ردیابی اینکه چه افرادی به پرونده‌ها و پوشه‌ها دسترسی دارند، ارائه نماید.
  3. تنظیمات: تنظیمات امنیتی ارائه شده توسط ارائه دهنده ابری خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر تصاویر، پرونده‌ها یا پوشه‌ای را با شخص دیگری به اشتراک گذاشتید، بررسی کنید که آیا او می‌توانید داده‌های شما را بدون اطلاعتان با دیگری به اشتراک بگذارد؟
  4. تمدید: تمدید اشتراک خود را فراموش نکنید در غیر اینصورت دسترسی به داده‌های را از دست خواهید داد.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *