هوش مصنوعی و آنچه میبایست بدانیم!

هوش مصنوعی(AI) به شبیه سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی اشاره دارد که برنامه ریزی شده‌اند مانند انسان‌ها فکر کرده و یاد بگیرند. آن‌ها شامل الگوریتم‌های توسعه یافته و برنامه‌های رایانه‌ای هستند که می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند، مانند تشخیص گفتار، درک طبیعی زبان، تصمیم‌گیری و انجام بازی‌ها. انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارند، از جمله هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین، سیستم‌های ذخیره و یادگیری ماشینی.

دلیلی که هوش مصنوعی را بسیار قدرتمند می‌کند این است که می‌تواند هوش و توانایی استدلال ذهن انسان را شبیه سازی کند، اما می‌تواند به صورت فزاینده‌ای اطلاعاتی بسیار بیشتر از هر انسان دیگری را تجزیه و تحلیل نماید و آن را به طور تصاعدی سریعتر انجام بدهد.

هوش مصنوعی مفهوم جدیدی نیست. در اصل در زمان‌های علمی تخیلی آورده شده است، هوش مصنوعی چیزی است که دهه‌ها در حال توسعه بوده است. دلیلی که اکنون در مورد آن بسیار می‌شنوید این است که برای اولین بار، هر کسی این فرصت را دارد که با عملکرد  واقعی هوش مصنوعی تعامل داشته و عملکرد واقعی آن را ببینید.

chatGPT، بات چت هوش مصنوعی آنلاین، یکی از اولین راه حل‌هایی است که در دسترس عموم قرار گرفته است و می‌تواند مانند انسان واقعی پاسخ داده و چیزی به نام تست تورینگ را پشت سر بگذارند. این تست توانایی ماشین برای نشان داد رفتار هوشمند از طریق یک انسان واقعی با دستگاه از طریق یک کانال چت مبتنی بر متن را تعیین می‌کند. اگر انسان نتواند تشخیص دهد که آیا با یک دستگاه یا شخص واقعی در حال تعامل است، گفته می‌شود که دستگاه آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته است. راه حل‌های هوش مصنوعی امروزی اولین راهکار در دسترس عموم هستند که دقیقا همین کار را انجام می‌دهند.

با این حال، مکالمات آنلاین تنها آغازی است برای کارهای که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد. امروزه راه حل‌های هوش مصنوعی وجود دارند که می‌توانند ویدیویی از یک فرد را در حال تدریس در یک کلاس به هر زبانی ساخته، سوابق سلامتی را تجزیه و تحلیل  کنند و به سرعت تشخیص دهند که چه کسی به احتمال زیاد سرطان دارد، مقاله‌های خبری یا مقاله‌هایی درباره موضوع انتخابی شما ایجاد کنند، تصاویری را برای کتاب‌های کودکان تولید کرده، یا برای برنامه‌های کامپیوتری جدید، کد بسازند. اگر چه لزوما هوش مصنوعی چیزی نیست که باید از آن ترسید، اما خطراتی وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید.

خطرات هوش مصنوعی:

  1. بازآفرینی شما: راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌توانند صدای یک فرد- صدای شما را ضبط کنند و سپس از آن برای ایجاد صدایی لحظه‌ای که دقیقا شبیه شما باشد استفاده نمایند و هرچه می‌خواهند برای جعل کردن هویت شما بگویند. بنابراین یک مهاجم سایبری می‌تواند یک پیام صوتی تلفنی را ضبط کند که صدای آن شبیه صدای شما باشد و همکاران،بانک شما یا یکی اعضای خانواده‌تان را فریب دهند تا فکر کنید که شما تماس گرفته اید و از آن‌ها خواسته‌اید که کاری انجام دهند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند این کار را با تصاویر یا ویدیو نیز انجام دهد. یک راه حل هوش مصنوعی که گاهی اوقات Deep Fakes نامیده می‌شود نیز وجود دارد که می‌تواند یک عکس یا ویدیویی موجود از شما گرفته و از آن برای بازسازی تصاویر یا ویدیو کاملا جدید (شامل صدای شما) استفاده نماید که به نظر برسد کارهایی را انجام می‌دهید که هرگز انجام نداده‌اید.
  2. پاسخ‌های اشتباه: در مورد داده‌ها با پاسخ‌های که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، راه حل‌ها ممکن است اشتباه باشند. هوش مصنوعی اغلب از اطلاعات عمومی موجود در اینترنت استفاده می‌کند و پاسخ‌های آن‌ می‌تواند تحت تاثیر تعصبات توسعه دهندگانش باشد. در حالی که موتورهای جستجوی معمولی برای ارائه بهترین یا صحیح ترین پاسخ به سوالات شما طراحی شده‌اند، راه‌حل‌هایی مانند هوش مصنوعی ممکن است به گونه‌ای طراحی شده باشند که شبیه‌ترین پاسخ انسانی را به شما بدهند. اینکه کدام یک بهتر است بستگی به این دارد که شما دنبال به دست آوردن چه هدفی هستید.
  3. همه یکسان نیستند: با تبدیل شده هوش مصنوعی به جدیدترین فناوری داغ روز، به معنای واقعی کلمه در حال حاضر صدها شرکت نوپا خدمات هوش مصنوعی مختلفی را ارائه می‌کنند. بسیاری از آن‌ها اطلاعات یا کارت اعتباری شما را برای نسخه آزمایشی می‌خواهند. مراقب باشید- همه خدمات همه خدمات هوش مصنوعی قابل اعتماد نیستند. تحقیقات خود را قبل از ثبت نام و استفاده از یک سرویس هوش مصنوعی انجام دهید.
  4. حریم خصوصی شما: هر زمان که از یک سیستم هوش مصنوعی استفاده کرده یا با آن تعامل می‌کنید، مانند هنگام چت آنلاین، توجه داشته باشید که هر اطلاعاتی که وارد سیستم می‌کنید نه تنها می‌تواند توسط آن پردازش شود، بلکه نگهداری شده و برای پاسخ دادن به دیگران نیز استفاده خواهد شد. این بدین معناست که اگر شما هر گونه اطلاعات شخصی در مورد خود یا هرگونه اطلاعات محرمانه از محل کار را وارد نمایید، آن اطلاعات دخیره شده و به طور بالقوه با دیگران به اشتراک گذاشته شده و یا به آن‌ها فروخته می‌شود. اطلاعاتی از محل کارتان را که حساس، شخصی و یا محرمانه می‌دانید به اشتراک نگذاشته یا وارد نکنید.

آینده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی هنوز به شدت در مراحل اولیه رشد خود است. در حالی که می‌توانیم انتظار تکامل و پذیرش سریع هوش مصنوعی را داشته باشیم، پیش بینی اینکه تاثیر آن در آینده چگونه خواهد بود بسیار دشوار است. فقط حواستان باشد که قابلیت‌ها در اینترنت وجود دارند و بسیار مراقب باشید هنگام استفاده از هوش مصنوعی، چه اطلاعاتی را وارد کرده و به اشتراک می‌گذارید.

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *