کلاهبرداری‌های تماس تلفنی را متوقف کنید.

شخصی مشغول تماشای سریال مورد علاقه خود بود که از شماره ناشناس با او تماس گرفته شد. کد منطقه‌ای تماس گیرنده با کد شماره او یکی بود، بنابراین تصور کرد که یک فرد محلی است و به تماس او پاسخ داد. بلافاصله از او خواسته شد تا نام کامل خود را تایید کند. سپس تماس گیرنده اظهار داشت که از اداره پلیس است و یک حکم دستگیری برای او صادر شده است.  مالیات شخص پرداخت نشده بود و اگر در 24 ساعت آینده پرداخت نمی‌شد، پلیس می‌بایست او را دستگیری می‌کرد. وحشت  کرده بود و از تماس گیرنده پرسیده که چه کاری می‌بایست انجام دهد

سپس تماس گیرنده شماره تلفن اداره مالیات‌های معوقه خود رسیدگی کند. او بلافاصله تلفن را قطع کرد و سپس با آن شماره تماس گرفت و یک خانم پاسخ داد و خود را مسئول اداره مالیات محلی معرفی کرد. او اطلاعات کامل خود را به او داد. پس از لحظاتی، آن خانم تایید کرد او مبلغی مالیات معوقه پرداخت نشده دارد. اگر فورا از طریق تلفن با کارت اعتباری خود هزینه را پرداخت می‌کرد، مسئول مربوطه می‌توانست به وضعیعت رسیدگی کرده و دیگر به زندان نخواهد رفت. او خیالش راحت شد و بلافاصله اطلاعات کارت اعتباری خود را به او داد و آن خانم تمام مبلغ را در حساب شارژ کرده و به او گفت همه چیز حل شده است.

حمله

مشکل این بود که تماس گیرندگان نه از اداره پلیس بودند نه از سازمان مالیات دولتی. این دو مجرم برای کلاهبرداری از مردم با هم همکاری می‌کردند. آن‌ها با هزاران نفر به صورت تصادفی تماس گرفته و همان داستان را تکرار می‌کردند. آن‌ها از نرم افزار ویژه‌ای استفاده کردند تا اطمینان حاصل کنند که شماره‌ای که از آن تماس می‌گیرند همیشه از همان کد منطقه‌ای قربانیانی است

این مجرمان از داستان‌های دیگری نیز استفاده شما، ارائه وام‌های تجاری که می‌توانید به صورت رایگان بگیرید، تا تعمیر رایانه آلوده شما. اغلب مواقع آن‌ها سعی می‌کنند که اطلاعات کارت اعتباری یا رمزهای عبور شما را به دست آورند، شما را فریب دهند تا ‌پول برای آن‌ها انتقال داده آن‌ها انتقال داده، یا شاید حتی به آن‌ها اجازه دسترسی از راه دور به رایانه خودتان را بدهید.

این کلاهبرداران اغلب احساس فوریت فوق العاده‌ای ایجاد می‌کنند یا چیزی که فراتر از واقعیت خوب است به شما قول می‌دهند تا شما را فریب دهند. آن‌ها از احساسات شما استفاده کرده تا شما را به اشتباه بیاندازند. همچنین ممکن است از قبل اطلاعاتی در مورد شما جمع آوری کرده باشند تا از آن‌ها برای ایجاد اعتبار و اعتماد استفاده می‌کنند. اخیرا، با در دسترس بودن خدمات هوش مصنوعی، کلاهبرداران حتی می‌توانند صدای خود را در تماس‌های تلفنی تغییر دهند.

ضد حمله: آنچه شما می‌توانید انجام دهید.

چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید بلافاصله برای محافظت از خود انجام دهید:

  • تلفن خود را طوری پیکربندی کنید که فقط اجازه تماس از شماره‌های قابل اعتماد موجود در مخاطبین یا دفترچه آدرس‌های تلفن شما را بدهد. این باعث می‌شود که اگر تماسی از طرف کسی که نمیشناسید داشته باشد، مستقیما به پست صوتی هدایت شود. اکثرا قریب به اتفاق کلاهبرداران حتی به خود زحمت نمید‌هند پیام صوتی بگذارند و برای کسایی که این کار را انجام می‌دهند، تشخیص کلاهبرداران و حذف آن آسان‌تر می‌شود. علاوه بر این، برخی از ارائه دهندگان خدمات تلفنی نیز دارای سرویس‌های غربالگری تماس تلفنی هستند که می‌توانید آن را نیز فعال کنید
  • اگر در نهایت با کسی که نمی‌شناسید تماس تلفنی برقرار کردید، مراقب باشید. اگر آن‌ها شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا اقدامی انجام دهید، به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است. اگر گفتند تماس از طرف بانک شماست، تلفن را قطع کرده و از یک شماره تلفن مطمئن برای تماس مجدد با بانک خود استفاده نمایید، مانند شماره موجود روی کارت شما. اگر گفتند که تماس از طرف دولت است، به وب سایت آن اداره دولتی رفته و یک شماره تلفن مطمئن برای تماس پیدا کنید. هر چه مدت بیشتری شما را روی خط نگه دارند، احتمال اینکه بتوانید شما را فریب دهند بیشتر خواهد شد.
  • هرگز اطلاعات شخصی یا حساسی را که تماس گیرنده می‌بایست از قبل داشته باشد در اختیار آن‌ها قرار ندهید. اگر از طرف بانکتان با شما تماس می‌گیرند، باید از قبل نام، آدرس و شماره حساب شما را بدانند.

کلاهبرداران امروزی بسیار  تهاجمی هستند. آنها چیزی برای از دست دادن نداشته و چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند. تلفن خود را طوری پیکربندی کنید که فقط از مخاطبین که می‌شناسید و به آن ها اعتماد دارید، تماس‌های تلفنی دریافت کنید در صورت وجود تردید، تماس تلفنی را قطع کنید!

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *