ایجاد فضای امن مجازی برای کودکان

امروزه زندگی بچه‌های ما بیش از هر زمان دیگری به صورت آنلاین است، از معاشرت با دوستان و بازی گرفته تا یادگیری و آموزش آنلاین. بنابراین ما چگونه می‌توانیم به فرزندانمان کمک کنیم تا با خیال راحت و ایمن از فناوری آنلاین، بهترین استفاده را ببرند؟

آموزش و ارتباطات

اولین و مهمترین نکته این است که ارتباط خوب و محکمی با فرزندان برقرار کنید. بیشتر مواقع، والدین درگیر فناوری‌های مورد نیاز برای مسدود کردن محتوا یا تشخیص خوب یا بد بودن برنامه‌های تلفن همراه می‌شوند. در نهایت، ایمن نگه داشتن کودکان کمتر به فتاوری مربوط بوده و بیشتر به رفتار و ارزش‌ها ربط دارد. باید شروع کنیم به نوشنم فهرستی از انتظاراتی که از فرزندانمان داریم. بعضی از موارد پیشنهادی که می‌توانید در نظر بگیرید به شرح زیر است (این موارد را می‌توان با رشد و بزرگتر شدن بچه‌ها تغییر داد):

  • در مورد زمان‌هایی که می‌توانند یا اجازه ندارند برای سرگرمی آنلاین شوند و برای مدت زمان آن تصمیم بگیرید.برای مثال ممکن است بخواهید مطمئن شوید که بچه‌ها قبل از بازی یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با دوستانشان، تمام تکالیف و کارهای خانه را نجام می‌دهند و مدت زمانی را که هر روز به صورت آنلاین می‌گذرانند محدود کنید.
  • انواع وب سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و بازی‌هایی را که می‌توانتد به صورت آنلاین به آن‌ها دسترسی داشته باشند و دلیل اینکه مناسب هستند یا نه را شناسایی کنید.
  • مشخص کنید که آن‌ها چه اطلاعاتنی را و با چه کسانی می‌توانند به اشتراک بگذارند. بچه‌ها اغلب متوجه نمی‌شوند که چیزی که به صورت آنلاین ارسال می‌کنند عمومی، دائمی و برای هر کسی در دسترس خواهد بود. علاوره بر این، هر چیزی که به صورت خصوصی با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند با دیگران به اشتراک بگذارند بدون اینکه آن‌ها اطلاع داشته باشند.
  • مشخص کنید که آن‌ها باید مشکلات را به چه کسانی گزارش دهند. بسیار مهم است که کودکان از صحبت‌ کردن با یک بزرگسال مورد اعتماد احساس امنیت کنند.
  • درست مانند دنیای واقعی به کودکان بیاموزید که به صورت آنلاین با دیگران همانطور رفتار کنند که دوست دارند با آن‌ها با احترام رفتار شود.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکان درک می‌کنند که افراد آنلاین ممکن است آن چیزی نباشند که ادعا می‌کنند و همه اطلاعات دقیق یا واقعی نیستند.
  • تعریف کنید چه چیزی را می‌توان به صورت آنلاین و توسط چه کسی خریداری کرد، از جمله خریدهای درون بازی.

با گذشت زمان، هر چه رفتار بهتری داشته باشند و اعتماد بیشتری کسب کنند، ممکن اسن بخواهید با آن‌ها با انعطاف بیشتری رفتار کنید. دستورات و انتظارات را که کامل فهرست کردید، می‌توانید آن‌ها را به دیوار نصب کنید.

هرچه زودتر با فرزندانتان صحبت کنید بهتر است. اگر نمی‌دانید چگونه سر صحبت را باز کنید، موارد زیر را پیشنهاد می‌شود. از آن‌ها بپرسید که از کدام برنامه‌ها استفاده می‌کنند و چگونه کار می‌کنند. از آن‌ها بخواهید مثل بک معلم به شما نشان بدهند که چه کارهایی روی اینترنت انجام می‌دهند. در نظر بگیرید که برای تقویت رفتارهای دیجیتال مثبتی که درباره آن‌ها صحبت کرده‌اید یا با آن‌ها موافقت کرده‌اید، سعی کنید این مکالمه دوستانه و مداوم باشد. این بهترین کار برای کمک و محافظت از بچه‌ها در فضای مجازی است.

قن آورهای امن سازی و کنترلی برای والدین

فناوری‌های امنیتی و کنترل‌های والدینی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای نظارت و اجرای قوانینی که تعیین کرده‌اید استفاده کنید. این راه حل‌ها بیشتر برای کودکان کم سال کار می‌کنند. بچه‌های بزرگتر نه تنها به دسترسی بیشتری به اینترنت نیاز دارند، بلکه اغلب از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که ممکن است کنترل آن‌ها را نداشته باشید یا نتوانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند دستگاه‌های مدرسه، کنسول‌های بازی، یا دستگاه‌هایی در خانه دوستان یا خویشاوندان. علاوه بر این، کودکان بزرگتر اغلب می‌توانند تلاش‌های صرفا تکتولوژیکی را برای کنترل خودشان دور بزنند. به همین دلیل است که در نهایت، ارتباط، ارزش‌ها و اعتماد با کودکان بسیار مهم است.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *