من هک شدم، چه باید کرد؟

اینترنت می‌تواند با فناوری‌های جدیدی که همیشه در حال تغییر هستند طاقت فرسا باشد. مهم نیست چقدر سعی می‌کنید ایمن باشید، دیر یا زود ممکن است به اندازه کافی بدشانس بوده که هک شوید. هرچه زودتر تشخیص دهید که اتقاق بدی افتاده و هر چه سریعتر پاسخ دهید، بیشتر می‌توانید تاثیرهای آسیب‌ها را به حداقل برسانید. در زیر نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است شما هک شده باشید و اگر چنین است، پیشنهاداتی برای رفع آن وجود دارد.

سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است یکی از حساب‌های آنلاین شما هک شده باشد

  • فامیل یا دوستانتان به شما می‌گویند پیغام یا دعوت نامه‌های عجیبی از طرف شما دریافت می‌کنند، در صورتیکه شما می‌دانید آن‌ها را ارسال نکرده‌اید.
  • پسورد یکی از اکانت‌های شما دیگر کار نمی‌کند، اگرچه می‌دانید که پسوردتان را درست وارد کرده‌اید.
  • اخطارهایی از سایت‌های مختلف دریافت می‌کنید با این مضمون که یک نفر به اکانت شما وارد شده است، در صورتیکه می‌دانید خودتان را وارد نشده‌اید.
  • ایمیل‌هایی دریافت می‌کنید که تغییراتی را در پروفایل آنلاین خود تایید کرده‌اید که شما آن را انجام نداده‌اید.

سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد کامپیوتر یا دستگاه همراه شما هک شده است

  • برنامه آنتی ویروس شما هشدار می‌دهد که سیستم‌تان آلوده شده است. مطمئن شوید که این هشدار واقعا از آنتی ویروس شما تولید شده و احیانا از یک پنجره بازشو خودکار از یک وب سایت مخرب نیست که سعی دارد با فریب، شما را وادار به انجام تماس و یا نصب یک برنامه دیگر کند. مطمئن نیستند؟ برنامه آنتی ویروس خود را باز کنید تا اطمینان حاصل کنید که آیا واقعا کامپیوتر شما آلوده شده است.
  • هنگام جستجو در صفحات وب، شما اغلب به صفحه‌هایی هدایت می‌شوید که نمی‌خواستید از آن‌ها بازدید کنید و یا صفحات جدید و ناخواسته ظاهر می‌شوند.
  • یک پنجره بازشو دریافت می‌کنید که می‌گوید کامپیوتر شما رمزگذاری شده است و برای بازگرداندن پرونده‌های خود باج بپردازید.

سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد کارت اعتباری یا مالی شما هک شده است

  • هزینه‌های مشکوک یا ناشناخته‌ای از کارت اعتباری شما وجود دارد یا نقل و انتقالات عیرمجاز در حساب بانکی شما هست که می‌دانید انجام نداده‌اید.

چه باید کرد؟ چگونه کنترل را مجددا پس بگیریم

اگر شک دارید که هک شده‌اید، آرام باشید. شما از پس آن برمی‌آیید. اگر هک مربوط به کار است سعی نکنید خودتان مشکل را برطرف کنید. در عوض، فورا آن را گزارش دهید. اگر سیستم یا حساب شخصی شما هک شده است، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • بازیابی حساب‌های آنلاین: اگر هنوز به حساب خود دسترسی دارید، از یک رایانه قابل اعتماد وارد شوید و رمز عبور خود را با یک رمز عبور جدید، منحصر به فرد و قوی بازنشانی کنید- هرچه طولانی تر، بهتر. اگر احراز هویت چند عاملی را فعال نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی برای فعال کردن آن است. اگر دیگر به حساب خود دسترسی ندارید، با وبسایت مربوطه تماس بگیرید و به آن‌ها اطلاع دهید که حساب شما تصاحب شده است. اگر اکانت دیگری دارید که رمز عبور یکسانی با حساب هک شده شما دارد، بلافاصله آن رمزهای عبور را نیز تغییر دهید.
  • بازیابی کامپیوتر با دستگاه شخصی شما: اگر برنامه آنتی ویروس شما قادر به تعمیر کامپیوتر آلوده نیست و یا اگر می‌خواهید از ایمن بودن سیستم خود اطمینان بیشتری حاصل کنید، نصب مجدد سیستم عامل و بازسازی کامپیوتر را در نظر بگیرید. اگر حس خوبی نسبت به بازسازی مجدد آن ندارید یا اگر کامپیوتر و یا دستگاه شما قدیمی است، ممکن است زمان خرید دستگاه جدید فرا رسیده باشد.

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *