آیا من نیاز به برنامه امنیتی دارم؟

سال‌ها پیش زمانی که یک رایانه جدید خریداری می‌کردید، اغلب مجبور بودید نرم افزار امنیتی اضافی بر روی رایانه خود نصب کنید تا از ایمن بودن آن در برابر مهاجمان سایبری اطمینان حاصل کنید. با این حال، اکثر رایانه‌‌ها و دستگاه‌های امروزی دارای ویژگی‌های امنیتی متعددی هستند که به صورت پیش فرض داخل سیستم عامل قرار گرفته است، مانند به روزرسانی خودکار، فایروال‌ها، رمزگذاری دیسک و محافظت ار فایل‌ها. علاوه بر این، مایکروسافت قابلیت امنیتی به نام Microsoft Defender را در رایانه‌های ویندوزی ارائه می‌دهد که شامل ویژگی‌های بیشتری مانند آنتی ویروس است. از بسیاری جهات، سیستم‌های امروزی به صورت پیش فرض بسیار امن‌تر هستند. در واقع، شما به احتمال زیاد اکنون بزرگترین نقطه ضعف هستید. به همین دلیل است که مهاجمان سایبری به طور مداوم افراد را مورد هدف قرار می‌دهند و سعی می‌کنند شما را فریب دهند تا کارهایی را انجام دهید که نباید انجام بدهید، مانند فاش کردن رمز عبور خود، کلیک کردن بر روی پیوندها یا باز کردن پیوست‌های ایمیلی که بدافزار را روی رایانه شما نصب می‌کنند یا به اشتراک گذاشتن اطلاعت کارت اعتباری خودتان.

کدام ابزارها را می‌بایست در نظر بگیریم؟

اگر می‌خواهید چند قدم اضافی برای ایمن کردن سیستم‌های خود بردارید، برنامه‌های امنیتی بیشتری نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در نظر بگیرید.

مدیریت رمز عبور: رمزهای عبور می‌توانند پیچیده و طاقت فرسا باشند، مخصوصا می‌بایست صدها رمز عبور مختلف را به خاطر بسپاریم. مدیر رمز عبور یک انبار امن است که تمام رمزهای عبور شما را ذخیره و از آن‌ها محافظت می‌کند، بنابراین شما باید فقط یک رمز عبور را به خاطر بسپارید. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند شما را وارد وب سایت‌ها کرده، رمز عبور ایجاد کنند و به اعتبارسنجی وب سایت‌های خاص کمک کنند.

شبکه خصوصی مجازی (VPN): VPNها در درجه اول بر محافظت از حریم خصوصی شما با رمزگذاری اتصال شما به اینترنت و پنهان کردن مکان و مبدا شما تمرکز می‌کنند.

Security Suites: اینها بسته‌ها از نرم افزار امنیتی هستند که مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی اضافی را بیشتر و فراتر از آنچه سیستم عامل شما قبلا ارائه داده، فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، فیلتر کردن وب سایت‌های خطرناک، کنترل‌های والدین و اغلب یک VPN نیز ارائه می‌کنند. هر بسته نرم افزاری دارای ویژگی‌های متفاوتی است، بنابراین در صورت نیاز به یکی از آن‌ها برای یافتن موردی که می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد، تحقیق کنید.

انتخاب یک فروشنده محصولات امنیتی

اگر نیاز به خرید ابزار یا نرم افزار امنیتی اضافی دارید، فروشندگان مختلفی وجود دارد که می‌توانید از بین آ‌ن‌ها انتخاب کنید. کدام یک را می‌بایست انتخاب کنید؟ اغلب اوقات فروشندگان مختلف در ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند بیشتر شبیه هم می‌باشد و کمتر با هم تفاوت دارند. نکته کلیدی استفاده را راهکارهای یک فروشنده قابل اعتماد است. شما نمی‌خواهید به طور تصادفی چیزی را خریداری و نصب کنید که توسط مجرمان سایبری تهیه و ارائه شده و به بدافزار آلوده شده باشد.

ابزارها را فقط از فروشندگان معروفی که نام آن‌ها شنیده و به آن‌ها اعتماد دارید خریداری کنید. هرگز از شرکتی که چیزی در مورد آن نمی‌دانید، یا کاملا جدید و تازه تاسیس است، یا نظرات کاربران ندارد و یا نظرات منفی بسیاری دارد، ابزاری خریداری نکنید. شما می‌خواهید مطمئن باشید که راه حلی که خریداری می‌کنید کاملا قانونی بوده و به صورت قعال به روزرسانی شده و نگهداری می‌شود. حتی ممکن است بخواهید این موضوع را در نظر بگیرید که فروشنده در کدام کشور مستقر شده است. سایت‌های آنلاین متعددی وجود دارد که بررسی‌هایی از فروشندگان مورد اعتماد دارند که تفاوت‌ها در ویژگی‌ها  هزینه‌های نرم افزار امنیتی مختلف را نشان می‌دهند.

مراقب ابزارهای رایگان باشید. در حالی که ابزارهای امنیتی رایگان عالی وجود دارند، ممکن است نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. این ابزارها ممکن است از نظر ویژگی‌های محدود شده باشند، استفاده از آن‌ها دشوار باشد، یا اغلب مواقع به روز رسانی نشوند. در برخی موارد، ابزارهای رایگان ممکن است توسط مهاجمان سایبری توسعه یافته و سپس به بدافزار آلوده شده باشند.

به یاد داشته باشید، در حالی که این بدافزارهای امنیتی مفید هستند، ابتدا با ویژگی‌های امنیتی داخلی رایانه خود شروع کنید، که شامل فعال کردن به روز رسانی خودکار نیز می‌شود. سیستم عامل‌های امروزی به طور پیش فرض بسیار امن هستند. در انتها، شخص شما بهترین دفاع از خودتان خواهید بود. نسبت به هرگونه تماس تلفنی عجیب و مشکوک، ایمیل‌ها یا پیامک‌های غیر عادی، محتاط باشید. هیچ نرم افزاری در جهان نمی‌تواند شما را در برابر کسی که سعی دارد شما را فریب دهد یا به کاری که نباید انجام دهید ترغیب کند، محافظت نماید.

 

منبع: ماهنامه رسمی OUCH

درباره کهکشان نور

موسسه کهکشان نور پيشرو در صنعت IT ، ارائه دهنده راهکارهايی جهت توانمند ساختن افراد و سازمان ها در استفاده بهينه از تکنولوژی نوين دنيای امروز می باشد. استراتژی کهکشان برای رسيدن به اين هدف ، با ارائه دوره های آموزشی ، تخصصی ، مهندسی از جمله مايکروسافت ، سيسکو ، کامپتيا ، امنيت اطلاعات و شبکه و ارائه راهکارهای عملی IT و ICT مشخص می گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *